1. Laat zien dat je weet hoe het internet ontstaan is en hoe het werkt. Geef ook aan hoe je denkt dat het internet in de toekomst gebruikt zou kunnen worden en hoe je dit binnen Scouting kunt gebruiken.
  2. Voer minimaal één van onderstaande opdrachten uit. a. Download een netwerk sniffer van het internet (let op: waar moet je op letten bij het downloaden) en zoek uit wat er gebeurt als je naar een website gaat. Wat is het verschil als je naar een niet-beveiligde (http://…) en een beveiligde (https://….) site surft? b. Maak een schematische tekening van wat er gebeurt als je een e-mail verstuurt: je verstuurt de mail vanaf jouw pc, laptop of tablet, maar wat gebeurt er dan allemaal nog voor de e-mail bij de ontvanger terecht komt? Welke software en hardware (jouw ‘computer’, server en netwerkapparatuur) zijn hierbij betrokken?
  3. Er zijn heel veel verschillende manieren om internet te gebruiken. Chatten, YouTube, e-mailen, internetbankieren, whatsappen en Facebooken zijn hier slechts een paar voorbeelden van. Maak een overzicht van alle manieren waarop jij het internet gebruikt. Voer daarnaast minimaal twee van de onderstaande opdrachten uit: a. Installeer een webcam op een computer en voer online een videogesprek met een andere scout. b. Installeer een IRC-programma en configureer het om op ScoutLink IRC mee te kunnen chatten. Maak via ScoutLink IRC contact met een andere scout. Leg uit hoe NickServ werkt en wat het doet. c. Maak een website, een sociaal netwerk of een weblog voor je ploeg en houd deze een half jaar bij. Spreek met je leiding en je ploegleden af wat je wel en niet op deze pagina plaatst, leg de afspraken hierover vast. d. Zoek een nieuwe internettoepassing en bedenk hoe je deze voor jouw groep of speltak kunt inzetten.
  4. Ga op zoek naar een computerspel dat geschikt is voor alle scouts in je troep, dat niet alleen leuk, maar ook voor iedereen uitdagend en leerzaam is. Natuurlijk mag je ook zelf een spel bedenken dat je met je eigen troep kun spelen, waarbij je gebruik maakt van de computer. Maak duidelijk: – Waar je op let. – Waarom dit spel leerzaam is, wat je ervan kunt leren. – Hoe vaak en hoe lang je achter elkaar verantwoord dit spel kunt spelen en waarom dit zo is.
  5. Je kunt het internet gebruiken en misbruiken. Daarom gelden er op internet en voor het gebruik van internet vaak bepaalde regels. Ga na welke regels er bij jouw groep voor het gebruik van Specialisatiefase – Internetspecialist januari 2013 2 internet gelden en bedenk of ga na waarom deze regels bedacht zijn. Vergelijk deze regels ook met de regels die bij jou thuis of op school gelden. Voer daarnaast de volgende opdrachten uit: a. Leg uit wat virussen, spyware en malware zijn, wat voor effect ze kunnen hebben en hoe je je ertegen kunt beschermen. b. Zoek op wat nettiquette betekent. Stel zelf een top tien van gedragsregels samen voor het gebruik van internet, zodat het voor iedereen leuk is en blijft om online te zijn. c. Bereid een presentatie voor en houd deze voor je troep waarmee je hen bewust maakt van hoe je verantwoord gebruik kunt maken van het internet. Laat daarbij ten minste de volgende onderwerpen aan de orde komen:
    1. Hoe betrouwbaar is de informatie die je op verschillende websites kunt vinden?
    2. Hoe moet je omgaan met je gebruikersnamen en wachtwoorden?
    3. Waar moet je op letten als je iets downloadt van het internet?
    4. Waar moet je op letten bij aankopen op het internet?
    5. Waar moet je rekening mee houden bij als je gebruik maakt van sociale netwerken als Twitter, Instagram en Facebook: wat zet je wel/niet online, wat is voor wie zichtbaar en wat zijn de gevolgen daarvan?